STATUT
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Osieku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Osieku zwany dalej „Ośrodkiem” działa na terenie Gminy Osiek.
- Gmina obejmuje sołectwa Osiek i Głębowice.
§ 2.
Siedzibą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Osieku jest budynek Urzędu Gminy w Osieku, ul. Główna 125, 32-608 Osiek.
§ 3.
Ośrodek działa na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
- ustawy z dnia 07 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych,
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
- ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- ustawy z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o karcie dużej rodziny,
- ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
- ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
- ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
- ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym,
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego,
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
- uchwały Nr III/14/90 Rady Gminy w Osieku z dnia 20 lipca 1990 roku w sprawie celowości utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Osieku – jako jednostki budżetowej,
- innych przepisów,
- niniejszego Statutu.
§ 4.
- Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Osiek działającą w zakresie pomocy społecznej.
- Nadzór nad Ośrodkiem sprawuje Gmina Osiek oraz Małopolski Urząd Wojewódzki.
Rozdział II
Zakres działania i zadania Ośrodka
§ 5.
- Celem działalności Ośrodka jest zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Pomoc społeczna powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
- Dla realizacji powyższego celu Ośrodek realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, kierując się ustaleniami przekazanymi przez wojewodę oraz zadania własne w zakresie pomocy społecznej zgodnie z ustaleniami Rady Gminy.
- Ośrodek jest odpowiedzialny przed samorządem za diagnozowanie, ocenę i zaspokajanie potrzeb osób i rodzin wymagających interwencji socjalnych.
§ 6.
1. Zadania w zakresie pomocy społecznej obejmują w szczególności:
1) w zakresie zadań własnych Gminy o charakterze obowiązkowym;
a) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii, przemocy w rodzinie i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
b) przygotowywanie oceny zasobów pomocy społecznej,
c) udzielanie schronienia, zapewnienia posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
d) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
e) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
f) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
g) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
h) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
i) opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
j) praca socjalna,
k) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
l) prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych,
ł) dożywianie dzieci,
m) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
n) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca Gminy w tym domu,
o) pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
p) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
r) utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników,
s) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
t) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
2) w zakresie zadań własnych:
a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
b) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,
c) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej, w ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
d) opracowanie i realizacja projektów socjalnych,
e) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb Gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
f) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach oraz realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
3) do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez Gminę należy:
a) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
c) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
d) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
e) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5 a,
f) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
g) wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
§ 7.
Ośrodek prowadzi sprawy z zakresu świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, zasiłków dla opiekunów, świadczeń wychowawczych, świadczeń dla kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 8.
Ośrodek prowadzi sprawy z zakresu dodatków mieszkaniowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 9.
Ośrodek prowadzi sprawy z zakresu wspierania rodziny i pieczy zastępczej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 10.
Ośrodek prowadzi sprawy z zakresu świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Osiek zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 11.
Ośrodek prowadzi sprawy z zakresu świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 12.
Ośrodek prowadzi sprawy z zakresu Karty Dużej Rodziny zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 13.
Ośrodek prowadzi sprawy z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 14.
Ośrodek prowadzi sprawy z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 15.
Ośrodek prowadzi sprawy z zakresu zatrudnienia socjalnego zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział III
Organizacja i zarządzanie
§ 16.
- Działalnością Ośrodka kieruje kierownik powołany przez Wójta Gminy, zatrudniony na podstawie umowy o pracę.
- Dla wykonania zadań Ośrodek zatrudnia pracowników na stanowiskach określonych w regulaminie organizacyjnym. Stosunek pracy nawiązuje z pracownikami Kierownik Ośrodka.
- Kierownik reprezentuje Ośrodek na zewnątrz i jest przełożonym służbowym dla zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
- Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Ośrodku regulują przepisy kodeksu pracy, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o pracownikach samorządowych.
- Kierownik Ośrodka zarządza i kieruje jednoosobowo na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
- Szczegółową organizację wewnętrzną ośrodka i podział zadań oraz zakresy uprawnień obowiązków i odpowiedzialności określa regulamin organizacyjny ustalony przez Kierownika po uzgodnieniu z Wójtem Gminy Osiek.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa i mienie
§ 17.
- Ośrodek jest jednostką budżetową.
- Środki finansowe na prowadzenie Ośrodka zapewniają:
a) Wojewoda Małopolski na zadanie zlecone,
b) Rada Gminy Osiek na zadania własne.
§ 18.
- Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w szczególności w ustawach: o finansach publicznych oraz o rachunkowości.
- Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest roczny plan finansowy opracowywany na podstawie uchwały budżetowej Rady Gminy Osiek na dany rok kalendarzowy.
- Sprawozdanie z działalności finansowej podlega sprawdzeniu przez służby finansowe Gminy.
- Obsługa bankowa Ośrodka prowadzona jest przez bank wybrany dla obsługi budżetu Gminy.
§ 19.
Ośrodek gospodaruje wydzielonym mu majątkiem stanowiącym część mienia komunalnego, zapewnia mu ochronę i zarządza zgodnie z przeznaczeniem.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 20.
- Statut i zmiany w Statucie Ośrodka uchwala Rada Gminy Osiek.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa.