Bon energetyczny przysługuje za okres od dnia 1 lipca 2024 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku i jest wypłacany jednorazowo. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Bon energetyczny przysługuje:
- osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2500,00 zł;
- osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1700,00 zł na osobę.
Gospodarstwo domowe tworzy:
- osoba fizyczna, samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe), albo
- osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego. Przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych w 2023 roku.
Do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu stosuje się przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych.
W przypadku gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę przekracza kwotę 2.500,00 zł/1.700,00 zł bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy pomiędzy kwotą bonu energetycznego, a kwotą o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód na osobę. W przypadku gdy wysokość bonu energetycznego jest niższa niż 20 zł, bon ten nie przysługuje.
Bon energetyczny wynosi:
- 300,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
- 400,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
- 500,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
- 600,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w artykule 27a ustęp 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 1 kwietnia 2024 roku, albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
- 600,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
- 800,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
- 1000,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
- 1200,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Wnioskodawca może jednorazowo wystąpić o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego za okres od dnia 1 lipca 2024 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku składa się w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 roku do dnia 30 września 2024 roku. Wniosek złożony po dniu 30 września 2024 roku pozostawia się bez rozpoznania.
Jak złożyć wniosek o bon energetyczny?
Wniosek można złożyć:
- elektronicznie – podpisany za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub uwierzytelniony z wykorzystaniem profilu zaufanego,
- przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),
- tradycyjnie (papierowo) – w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Osieku, ul. Główna 125, druki dostępne na parterze budynku Urzędu Gminy w biurze nr 4 i 5.
PONIEDZIAŁEK, ŚRODA, CZWARTEK od godziny 7.00 do 15.00
WTOREK od godziny 7.00 do 16.00
PIĄTEK od godziny 7.00 do 14.00
Aby otrzymać informację o przyznaniu bonu energetycznego należy we wniosku podać adres poczty elektronicznej, w przypadku braku adresu mailowego informację będzie można odebrać osobiście w miejscu złożenia wniosku.
Nie trzeba przedstawiać w gminie zaświadczeń o rocznych dochodach. Jedynie w przypadku posiadania dochodów niepodlegających opodatkowaniu należy dołączyć dokument potwierdzający wysokość uzyskanych dochodów w 2023 r., np. w przypadku posiadania gospodarstwa rolnego do wniosku należy dołączyć nakaz płatniczy za 2023 rok, w przypadku zasądzonych alimentów – wyrok sądowy. Dotyczy to zarówno wniosku w wersji papierowej jak i elektronicznej. Informacje podawane we wniosku o bon energetyczny są oświadczeniem wnioskodawcy składanym pod rygorem świadomości odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Więcej informacji pod numerem tel.: 33 8458-203 wew. 40
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 23 maja 2024 roku o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dziennik Ustaw z 2024 roku pozycja 859).