Karta Dużej Rodziny
Karta Dużej Rodziny przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, przez którą rozumie się rodzinę, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci, bez względu na ich wiek. Karta jest wydawana bezpłatnie.
Karta oferuje system zniżek oraz dodatkowych uprawnień. Posiadacze mogą korzystać z katalogu ofert kulturalnych, rekreacyjnych i transportowych na terenie całego kraju.
Prawo do posiadania Karty – dzieci
- Do ukończenia 18. roku życia.
- Do ukończenia 25. roku życia – jeśli dziecko uczy się:
- w szkole – do 30 września następującego po końcu roku szkolnego,
- w szkole wyższej – do 30 września roku planowanego ukończenia nauki (zgodnie z oświadczeniem).
Wydanie Karty
Ogólnopolskie, imienne karty wydawane są bezpłatnie każdemu członkowi rodziny, w terminie do 60 dni od złożenia wniosku.
Gdzie złożyć wniosek (Gmina Osiek)
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Osieku ul. Główna 125 tel. 33 84 58 203, wew. 40 pokój nr 4 (parter) w godzinach pracy Ośrodka Pomocy SpołecznejWymagane dokumenty
- wypełniony wniosek o przyznanie Karty Dużej Rodziny,
- wypełnione oświadczenie – załącznik do wniosku,
- w przypadku rodzica oraz małżonka rodzica – dokument potwierdzający tożsamość,
- w przypadku dzieci do 18 lat – akt urodzenia lub dokument tożsamości,
- w przypadku dzieci powyżej 18 lat – dokument tożsamości oraz oświadczenie o planowanym terminie ukończenia nauki (rok, miesiąc, dzień),
- w przypadku dzieci z orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności powyżej 18 lat – dokument tożsamości oraz orzeczenie,
- w przypadku dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej lub w rodzinnym domu dziecka – postanowienie o umieszczeniu,
- w przypadku osób, o których mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – zaświadczenie o pozostawaniu w dotychczasowej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka.
Duplikat Karty
W razie zagubienia, kradzieży lub innej utraty – na wniosek członka rodziny wielodzietnej wydaje się duplikat Karty. Opłata za duplikat wynosi 13 zł (od dnia 1 marca 2023 r.).
Wniesienie opłaty na rachunek Gminy Osiek:
92 8110 1023 2005 0332 2968 0026
Składając wniosek o duplikat, należy okazać dokument tożsamości, a w przypadku dziecka – odpis aktu urodzenia.
Zmiany danych i uprawnień
- W przypadku wystąpienia zmian mających wpływ na uprawnienie do korzystania z programu, członek rodziny wielodzietnej jest obowiązany niezwłocznie powiadomić organ wydający Kartę.
- Zmiana danych zawartych w Karcie wymaga wydania nowej Karty.
- W razie stwierdzenia utraty uprawnień do korzystania z programu, posiadacz Karty jest obowiązany do jej niezwłocznego zwrotu.
- Karta nie podlega wydaniu członkowi rodziny wielodzietnej, który po złożeniu wniosku, a przed wydaniem Karty, przestał spełniać wymagania konieczne do uzyskania uprawnień.
Odmowa lub stwierdzenie utraty uprawnień
Odmowa wydania Karty oraz stwierdzenie utraty uprawnień do korzystania z programu następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Osieku.
Więcej informacji
Bieżące informacje o Karcie oraz aktualizowana lista miejsc i wysokość zniżek: www.rodzina.gov.pl